زیر آسمانهای جهان

یادداشتهایی از جنس سفر

زیر آسمانهای جهان

یادداشتهایی از جنس سفر

سفرنامه ارمنستان قسمت دوم

ساعت 10 شب به ایروان  یا به قول ارمنیها یروان رسیدیم . میدان هراپاراک با شکوه هرچه تمام تر خود نمایی می کرد .برنامه ارکسترشبانه به همراه رقص فواره ها استقبال بی نظیری را رقم زد.هراپاراک در شب شگفت انگیز بود و فراتر از تصور . اصلی ترین میدان ایروان که همه راهها در این شهر (خصوصا برای توریستها)به آن ختم می شود. کسانی که را که در زمینه اجاره آپارتمان و سوئیت و خدمات رسانی به توریستها فعالیت دارند را در اینجا می توان پیدا کرد.ما قبل از شروع سفر با چند واسطه صحبتهای مقدماتی را کرده بودیم و با دیدن عکس سوئیتها چند جای نسبتا خوب را زیر سر داشتیم.اما در هراپاراک با توجه به خلوتی آن ایام موردهای مناسبتری پیدا می شد.ما توانستیم یک سوئیت دو خوابه نسبتا شیک را با شبی 20 دلار بگیریم که قیمتی استثنایی محسوب می شد. 

هراپاراک در روز:

ارمنستان کشور مجسمه هاست.حتی در روستاها با تندیسهایی بسیار زیبا مواجه می شوی.مجسمه هایی از سنگ و سرشار از احساس هنرمندانه.
نسل کشی ارامنه به عنوان مهمترین اتفاقی که در صد سال اخیر برای ارامنه اتفاق افتاده تاثیر زیادی بر فرهنگ و هنر آنان داشته است.
مجسمه ای زیبا از مادری که مورد هجوم قرار گرفته است.ترس و وحشت و اضطراب به خوبی در چهره کودک و مادر مشخص است.

بنای یادبود نسل کشی ارامنه:


کاجهایی که مقامات کشورهای مختلف به یادبود قربانیان کاشته اند .در تابلویی کنار کاجها نام  شخص و تاریخ کاشت درخت ذکر شده است.

آتشی که به یادبود قربانیان همیشه روشن است:

 


ارمنستان غیر از مجسمه های زیبا کشور معماریهای باشکوه نیز هست.اگر از معماری ساختمانهای مسکونی شهرها که تحت تاثیر الگوی شوروی سابق بسیار ساده و بی روح است بگذریم معماری اماکن عمومی و کلیساها بسیار زیبا و منحصر به فرد است.یکی از زیباترین بناهای مدرن ارمنستان هامالیر است که از منحصر به فرد ترین آثار معماری در ارمنستان به شمار میرود و به دستور گارن دمیرچیان دبیر وقت حزب کمونیست ساخته شده است .طراح این بنا عقابی را تجسم کرده که میخواهد از زمین برخیزد و در حال باز کردن بالهایش است. این مجموعه بزرگ محل اجرای نمایشگاههای بین المللی، مسابقات ورزشی وکنسرت های مختلف میباشد و از مهمترین امکانات این مجموعه پیست پاتیناژ (رقص روی یخ ) است که در طول سال قابل استفاده عموم می باشد.


 




یکی دیگر از بناهای جالب توجه ایروان کاسکاد است .این بنا که حدود پانصد پله دارد در دهه 70 میلادی ساخته شده است دارای طبقات مختلفی است که در هر طبقه مجسمه ها و آبشار های زیبا خودنمایی می کند.

 
طبقه عشق در کاسکاد یا به قول ایرانیها هزار پله:

پس از صعود به عرشه هزارپله، می توان با پیاده روی به پارک پیروزی "Haghtanak" و منطقه مجسمه "مادر ارمنستان" و موزه دفاع ارمنستان در کنار مجسمه مادر  ارمنستان رفت.ارامنه روز پیروزی در جنگ جهانی دوم را در این پارک جشن می گیرند و به یادبود سربازان ارمنی دسته گل آورده و گروههای موسیقی مختلف به اجرای کنسرت می پردازند.از خوش شانسی ما توانستیم در مراسم روز پیروزی شرکت کنیم که خیلی جالب بود.

ایروان در دامنه کوه آرارات واقع شده است .اینهم نمایی بسیار زیبا از آرارات و چشم اندازی از ایروان از فراز پارک پیروزی :


در پائین کاسکاد هم ساختمان اپرای ارمنستان واقع شده که آن نیز به نوبه خود از شاهکارهای معماری ارمنستان است که به معماری الکساندر تومانیان در سال 1931 ساخته شده است.این بنا به ادعای خود ارامنه جزو 10 سالن اپرای برتر دنیا به شمار می رود.اصولا ارامنه به موسیقی زیاد اهمیت می دهند و در خانه اکثر آنها پیانو وجود دارد.
نمایی از ساختمان اپرا از فراز کاسکاد:



 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد